Spellingchecker
Thread poster: Linde24
Linde24
Linde24
Germany
Local time: 00:44
Oct 8, 2015

Ik ben net begonnen als vertaler en ben op zoek naar een goede spellingchecker.
Het internet maakt me niet veel wijzer, dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!


 
Samuel Murray
Samuel Murray  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:44
Member (2006)
English to Afrikaans
+ ...
Voor welk programma? Oct 8, 2015

Linde24 wrote:
Ik ben net begonnen als vertaler en ben op zoek naar een goede spellingchecker.


Voor welk programma? MS Word? OpenOffice? Firefox/Thunderbird? Trados etc?


 
Linde24
Linde24
Germany
Local time: 00:44
TOPIC STARTER
Wordbee/Word Oct 9, 2015

De vertaalsoftware waar we mee werken heet Wordbee. De bedoeling is de spellingchecker daaraan te koppelen, maar ze hebben nog niet uitgevonden of dat al dan niet mogelijk is. Daarom zal ik in het begin de documenten eerst in Word nalezen. Als de standaard spellingchecker van Word voldoende is, gebruik ik deze, maar moest er een betere bestaan, hoor ik dat graag.

 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 00:44
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Studio? Oct 9, 2015

Nu we het er toch over hebben, weet iemand een goede spellingchecker voor Studio 2014/2015?

Al sinds versie 2009 is het voor de talencombinaties EN/ES/DE > NL huilen met de pet op. De checker in Word is ook niet alles, maar een zegen vergeleken met die van SDL.


 
2nl (X)
2nl (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:44
Wat zijn de problemen/tekortkomingen? Oct 10, 2015

Robert Rietvelt wrote:

Nu we het er toch over hebben, weet iemand een goede spellingchecker voor Studio 2014/2015?

Al sinds versie 2009 is het voor de talencombinaties EN/ES/DE > NL huilen met de pet op. De checker in Word is ook niet alles, maar een zegen vergeleken met die van SDL.


Waarom noem je de brontalen erbij? Die zijn hier toch helemaal niet relevant? Studio 2014 gebruikt Hunspell. Het Open Taal-spellingbestand is naar mijn mening goed bruikbaar. Vaktermen gaan in een gebruikerswoordenboek. Zie voor de locatie daarvan: http://cafetran.wikidot.com/syncing-custom-dictionaries-between-apps-and-computers

Geen Studio maar wel handig en ook met de gratis versie van CafeTran te doen: http://cafetran.wikidot.com/creating-a-custom-dictionary-the-fast-way

[Edited at 2015-10-10 04:16 GMT]


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 00:44
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
@2nl Oct 11, 2015

De reden dat ik de brontalen noem, is omdat ik alleen hiermee ervaring heb. Misschien dat de Studio-checker Hongaars-Nederlands grandioos werkt, maar voor de talen waar ik in werk niet.

Aangezien je "zweert" bij Cafetran (gezien al je feedback over deze CAT), is die gratis versie van jou te integreren met Studio? (en nee ik ben niet te bekeren)


 
2nl (X)
2nl (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:44
Geen poging om te je bekeren Oct 12, 2015

Robert Rietvelt wrote:

De reden dat ik de brontalen noem, is omdat ik alleen hiermee ervaring heb. Misschien dat de Studio-checker Hongaars-Nederlands grandioos werkt, maar voor de talen waar ik in werk niet.



Een spellingcontrole controleert alleen de doeltaal.


Aangezien je "zweert" bij Cafetran (gezien al je feedback over deze CAT), is die gratis versie van jou te integreren met Studio? (en nee ik ben niet te bekeren)


In het artikel vind je een procedure om snel een persoonlijke woordenlijst aan te maken voor je spellingcontrole. Bijna al die programma's gebruiken namelijk dezelfde spellingcontrole (Hunspell).

Dat heeft met integreren van CT niks te maken.


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 00:44
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Bekijk het van de praktische kant Oct 13, 2015

Beste Linde24,

Praktisch gezien zijn de enige complete, professionele instrumenten om Nederlandse teksten te spellen momenteel Hunspell en Microsoft Word.

Als je met een bijgewerkte versie van Studio 2014 werkt - luister je, Robert - heb je via File > Options > Spelling > Active Spell Checker de keuze tussen Hunspell en de checker van Word.

Ik heb daar voor Word gekozen, omdat ik na lezing van de extra opties optimistisch was over de toepassing van toevoegi
... See more
Beste Linde24,

Praktisch gezien zijn de enige complete, professionele instrumenten om Nederlandse teksten te spellen momenteel Hunspell en Microsoft Word.

Als je met een bijgewerkte versie van Studio 2014 werkt - luister je, Robert - heb je via File > Options > Spelling > Active Spell Checker de keuze tussen Hunspell en de checker van Word.

Ik heb daar voor Word gekozen, omdat ik na lezing van de extra opties optimistisch was over de toepassing van toevoegingen die ik in Word aan mijn woordenlijsten maak.

Ikzelf acht het leven te kort om dat echt te testen maar ik neem aan dat de woordenlijsten en algoritmes van Hunspell en Word niet veel van elkaar verschillen en dat andere oplossingen niet beter zijn. Praktisch gezien is de enige resterende vraag hoe Wordbee met Hunspell en Word omgaat. Worden woorden die je daar of in een andere toepassing hebt "doorgedrukt" voortaan goed behandeld in Wordbee?

Succes,
Gerard
Collapse


 
Linde24
Linde24
Germany
Local time: 00:44
TOPIC STARTER
Word it is Oct 13, 2015

Hallo Gerard,

Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Ik heb de spellingchecker van Word net geïnstalleerd op mijn computer.
Hoe de samenwerking tussen Wordbee en Word zal verlopen, weet ik nog niet, maar zal ik snel uitvinden.

Nog een prettige dag!

Linde


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 00:44
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
@Gerard Oct 13, 2015

Ik luister.

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Spellingchecker






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »