Gebruik van beleefdheidsvorm tussen kinderen en volwassenen
Thread poster: Koen Speetjens (X)
Koen Speetjens (X)
Koen Speetjens (X)  Identity Verified
Local time: 05:51
English to Dutch
+ ...
Feb 4, 2014

Ik ben een transcript aan het vertalen van een gesprek tussen een beoordelaar en een klein kind (ik weet niet precies hoe oud het kind is, maar in elk geval jonger dan 4 jaar).

Mijn vraag is nu: Gebruikt het kind de beleefdheidsvorm tegenover de beoordelaar of niet?

Ze hebben een semi-gestructureerd gesprek en zijn met blokken aan het spelen. Ze maken een toren en de toren valt om.

"Interviewer: Uh oh, what happened?
Subject: It's down.
Intervi
... See more
Ik ben een transcript aan het vertalen van een gesprek tussen een beoordelaar en een klein kind (ik weet niet precies hoe oud het kind is, maar in elk geval jonger dan 4 jaar).

Mijn vraag is nu: Gebruikt het kind de beleefdheidsvorm tegenover de beoordelaar of niet?

Ze hebben een semi-gestructureerd gesprek en zijn met blokken aan het spelen. Ze maken een toren en de toren valt om.

"Interviewer: Uh oh, what happened?
Subject: It's down.
Interviewer: Who knocked it down?
Subject: You did."
Collapse


 
Laura Morwood
Laura Morwood  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 04:51
English to Dutch
+ ...
Beleefdheid moet je leren Feb 4, 2014

Nee, dat zou ik niet verwachten, dat een klein kind al de u-vorm gebruikt. Dat leer je gaandeweg, net zoals 'please' en 'thank you' in het Engels.

 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 05:51
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Beide? Feb 4, 2014

Hangt een beetje van de opvoeding af. Het kind kan al praten, d.w.z. het heeft woorden geleerd, dus waarom niet de beleefdheidsvorm "u"? (altijd beleefd zijn tegen grote mensen, dat werd er bij mij met de paplepel ingegoten).

De vraag is, weet het deze vorm ook te hanteren, zeker als het enthousiast aan het spelen is en de toren valt om?

Lastig hier antwoord op te geven.


 
Jan Willem van Dormolen (X)
Jan Willem van Dormolen (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 05:51
English to Dutch
+ ...
Onder 4 jaar Feb 4, 2014

Onder 4 jaar verwacht ik geen u. Kleintjes gebruiken eigenlijk altijd jij.

 
Kirsten Bodart
Kirsten Bodart  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 05:51
Dutch to English
+ ...
Goh, 50 jaar geleden misschien wel u Feb 4, 2014

Maar dat was nog de tijd dat vader en moeder ook u waren. Tegenwoordig zou ik dat ook niet meer verwachten, omdat kinderen sowieso tegen oudere familieleden geen u meer zeggen en daarbuiten alleen maar met kinderverzorgers en juffen/meesters in contact komen. En die gaan ook niet voor 'u' tot in het middelbaar onderwijs. Of toch in Vlaanderen.

Voor een vierjarig kind zou ik dat vreemd vinden.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Gebruik van beleefdheidsvorm tussen kinderen en volwassenen






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »