Besodemieterij of ????
Thread poster: Robert Rietvelt
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 07:35
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Oct 25, 2013

Is het überhaupt mogelijk dat als ik een euro-factuur in PDF opstuur naar de klant, hij deze ontvangt als een dollar-factuur?

Dat is namelijk wat hij claimt. De hele factuur is onveranderd, slechts de eurotekens (€) zijn op miraculeuze wijze veranderd in dollartekens ($), terwijl ik altijd dacht dat PDF een "niet-dynamisch" format was.

Word ik besodemieterd of....????



[Edited at 2013-10-25 13:25 GMT]


 
Paul Vinkenoog
Paul Vinkenoog  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:35
German to Dutch
+ ...
Kan kloppen Oct 25, 2013

Het kán waar zijn. Als de PDF-viewer van de lezer bepaalde 'vreemde' tekens niet ondersteunt, kunnen die worden vervangen door een jokerteken. Dat zou het dollarteken kunnen zijn (in Japanse PDF's heb ik meegemaakt dat blackslashes werden afgebeeld als Yentekens).

Je kunt zoiets voorkomen door lettertypes mee in te sluiten in de PDF. Het euroteken is geen ASCII en kan dus in andere delen van de wereld problemen opleveren.

Dit alles gezegd hebbende: het kan natuurlijk o
... See more
Het kán waar zijn. Als de PDF-viewer van de lezer bepaalde 'vreemde' tekens niet ondersteunt, kunnen die worden vervangen door een jokerteken. Dat zou het dollarteken kunnen zijn (in Japanse PDF's heb ik meegemaakt dat blackslashes werden afgebeeld als Yentekens).

Je kunt zoiets voorkomen door lettertypes mee in te sluiten in de PDF. Het euroteken is geen ASCII en kan dus in andere delen van de wereld problemen opleveren.

Dit alles gezegd hebbende: het kan natuurlijk ook zijn dat de klant je inderdaad probeert te besodemieteren. Succes met het uitzoeken!
Collapse


 
Steven Segaert
Steven Segaert
Estonia
Local time: 08:35
Member (2012)
English to Dutch
+ ...
Wat heb je gestuurd? Oct 25, 2013

Ik kan me niet voorstellen dat dat kan.

Heb je de mail nog in je "sent" box? Je kan met het bestand dat je hebt verstuurd bijvoorbeeld een hash genereren en dat vergelijken met de hash van de factuur die zij zogezegd ontvangen hebben. Als dat verschilt, dan kan je duidelijk aantonen da
... See more
Ik kan me niet voorstellen dat dat kan.

Heb je de mail nog in je "sent" box? Je kan met het bestand dat je hebt verstuurd bijvoorbeeld een hash genereren en dat vergelijken met de hash van de factuur die zij zogezegd ontvangen hebben. Als dat verschilt, dan kan je duidelijk aantonen dat het onzin is.

Bijvoorbeeld: http://www.georgejopling.co.uk/md5check/md5check.html

Meer low-tech: je kan een screenshot nemen van de factuur die je hebt doorgestuurd, en die meesturen.

Maar nu ik dit lees denk ik dat ik zelf voortaan maar alle facturen standaard elektronisch onderteken.
Collapse


 
Steven Segaert
Steven Segaert
Estonia
Local time: 08:35
Member (2012)
English to Dutch
+ ...
EUR Oct 25, 2013

Paul Vinkenoog wrote:

Je kunt zoiets voorkomen door lettertypes mee in te sluiten in de PDF. Het euroteken is geen ASCII en kan dus in andere delen van de wereld problemen opleveren.


Bedankt voor de tip, Paul. Vanaf nu dus EUR in plaats van € ...


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 07:35
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Ze besodemieteren je Oct 25, 2013

Beste Robert,

Dit zou je niet zijn gebeurd als je je PDF-factuur (onzichtbaar) had ondertekend. Als je iets verandert aan een PDF met een handtekening, wordt de handtekening ongeldig.

Ik heb door een soort mazzeltje ooit een eerlijke versie van Adobe Acrobat 8 Professional kunnen downloaden waarmee ik op mijn gemak mijn facturen kan ondertekenen maar als je snel bent lukt het ook met een demoversie.

Even sne
... See more
Beste Robert,

Dit zou je niet zijn gebeurd als je je PDF-factuur (onzichtbaar) had ondertekend. Als je iets verandert aan een PDF met een handtekening, wordt de handtekening ongeldig.

Ik heb door een soort mazzeltje ooit een eerlijke versie van Adobe Acrobat 8 Professional kunnen downloaden waarmee ik op mijn gemak mijn facturen kan ondertekenen maar als je snel bent lukt het ook met een demoversie.

Even snel googelen leert me dat ze op http://www.digisigner.com/ een gratis tooltje aanbieden.

Succes,
Gerard
Collapse


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 07:35
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Denk het ook Oct 29, 2013

Ik ben bang dat Gerard gelijk heeft, maar kan het helaas niet bewijzen. Ik kijk de kat nog even uit de boom.

Wat betreft de handtekening, die is ook te zetten met Adobe Reader XI, zij het niet onzichtbaar.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Besodemieterij of ????






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »