Eedaflegging voor rechtbank met peuter aanwezig?
Thread poster: Jorinde Berben
Jorinde Berben
Jorinde Berben
Local time: 21:53
Dutch to English
+ ...
Oct 8, 2013

Oké, dit is een vreemde vraag, maar ik stel hem toch maar:

Ik moet volgende week mijn eed gaan afleggen voor de rechtbank (in Vlaanderen) maar zit met een peuter van 1,5 jaar thuis waar ik moeilijk een babysit voor vind.

Zou het mogelijk zijn om mijn kindje mee te nemen naar de eedaflegging? Of ben je er in groep en gaat het er daar heel professioneel en formeel aan toe?

Mensen die ervaringen willen delen van hoe het er precies aan toe ging?


 
Sherefedin MUSTAFA
Sherefedin MUSTAFA
Netherlands
Local time: 21:53
Dutch to Albanian
+ ...
Plechtigheid Oct 8, 2013

In mijn geval was dat een mooie plechtigheid bij de Rechtbank Arnhem. Ik nam mijn vrouw en dochtertje (toen 2 jaar oud en in de kinderwagen) mee!

Hopelijk is dat in Vlaanderen niet anders.

Alvast gefeliciteerd met je beëdiging.

Groet,

Sherefedin


 
Robert Kleemaier
Robert Kleemaier  Identity Verified
Canada
Local time: 12:53
Member (2004)
Dutch to English
Duttijd? Oct 8, 2013

Beste jorinde,

Als je peuter rond de tijd van je beëdiging slaapt en als je erop kunt vertrouwen dat hij/zij diep slaapt, dan zit je gebakken. Zo niet, dan is het misschien zaak om je af te vragen of men een (krijsend) peutertje als storend zal vinden. Maar dat zal ook grotendeels bepaald worden door de houding van de rechter.

Bij mijn beëdiging jaren geleden was ik de enige vertaler in een groep van juristen, dus dat was al imposant genoeg. En, ja, het was een heel f
... See more
Beste jorinde,

Als je peuter rond de tijd van je beëdiging slaapt en als je erop kunt vertrouwen dat hij/zij diep slaapt, dan zit je gebakken. Zo niet, dan is het misschien zaak om je af te vragen of men een (krijsend) peutertje als storend zal vinden. Maar dat zal ook grotendeels bepaald worden door de houding van de rechter.

Bij mijn beëdiging jaren geleden was ik de enige vertaler in een groep van juristen, dus dat was al imposant genoeg. En, ja, het was een heel formeel gebeuren: eedaflegging, toespraak (advies) van de rechter ter herinnering aan de verplichtingen die je aangaat, uitreiking van een document, toeschouwers enz. Maar het duurde slechts zo'n vijf kwartier en toen was het voorbij. Een mijlpaal zonder meer, maar mijn leven hangt er niet vanaf.

Kun je evtl. een goede kennis of familielid vragen om jullie te vergezellen en de zorg voor je peutertje op hem/haar te nemen? Dan zou je misschien (nog meer) rust hebben.

Succes met de beslissing hieromtrent.

Groet,
R.
Collapse


 
Jorinde Berben
Jorinde Berben
Local time: 21:53
Dutch to English
+ ...
TOPIC STARTER
bedankt Oct 9, 2013

Niet echt een dutter dus ik zoek nog even verder of ik misschien toch opvang kan vinden.

Alvast bedankt voor de reacties en felicitaties


 
Kirsten Bodart
Kirsten Bodart  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 21:53
Dutch to English
+ ...
Ik dacht al zoiets Oct 9, 2013

Dingen zijn nogal formeel in België.

In jouw situatie zou ik ervoor kiezen mijn peuter mee te nemen, maar met iemand erbij zodat die hem/haar iets kan geven of met hem/haar kan naar buiten gaan als hij/zij echt niet stil wil zijn. De rechter kan vragen dat storende elementen in het publiek verwijderd worden uit de rechtzaal, dus het zal er inderdaad van afhangen wat de houding van de rechter juist is als het aankomt op (eventueel zelfs gedempte) kindergeluidjes. Het hoeft zelfs nie
... See more
Dingen zijn nogal formeel in België.

In jouw situatie zou ik ervoor kiezen mijn peuter mee te nemen, maar met iemand erbij zodat die hem/haar iets kan geven of met hem/haar kan naar buiten gaan als hij/zij echt niet stil wil zijn. De rechter kan vragen dat storende elementen in het publiek verwijderd worden uit de rechtzaal, dus het zal er inderdaad van afhangen wat de houding van de rechter juist is als het aankomt op (eventueel zelfs gedempte) kindergeluidjes. Het hoeft zelfs niet meteen krijsen te zijn. Maar te oordelen naar het stoffige imago van FOD Justitie kan ik je echt niet veel hoop geven. Voor alle zekerheid zou ik in jouw situatie problemen willen vermijden en een kennis of zo meenemen die je peuter vertrouwt zodanig dat die kalm blijft, ookal zit je msschien vijf meter verder.

Ik hoop wel dat hij/zij mee kan.

[edit] 'Ik dacht al zoiets' was bedoeld als antwoord op de voorlaatste post, niet ivm met je kindje, hoor.

[Edited at 2013-10-09 12:57 GMT]
Collapse


 
freekfluweel
freekfluweel
Netherlands
Local time: 21:53
Dutch to German
+ ...
Als die kennis meekan, kan die ook oppassen Oct 9, 2013

lijkt mij...

 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 21:53
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Gewoon meenemen Oct 11, 2013

Ook jouw peuter is een burger (hoe jong dan ook) en tevens de toekomst. Er zal volgens mij geen rechter zijn die het gedrag van een kind kwalijk zal nemen, of..... hij/zij is een kinderhater, dan hang je.

 
Jorinde Berben
Jorinde Berben
Local time: 21:53
Dutch to English
+ ...
TOPIC STARTER
Oppas die thuis blijft Oct 13, 2013

De vriendin van mijn broer wil oppassen en komt bij ons thuis. Dan kan ik alleen de eed gaan afleggen. Dat lijkt me voor mezelf en de andere aanwezigen (en voor de peuter in kwestie zelf) een heel stuk makkelijker en aangenamer.

Ik dacht dat het gewoon een formaliteit was maar kijk er toch al wat naar uit dankzij de reacties hier. Erg benieuwd naar dinsdag!


 
Jorinde Berben
Jorinde Berben
Local time: 21:53
Dutch to English
+ ...
TOPIC STARTER
Stempel? Nov 28, 2013

Oké, eed afgelegd (met vertraging wegens een probleempje) maar ondertussen dus officieel beëdigd vertaler.

Nu vroeg ik me af hoe ik aan een stempel kom. Bij de rechtbank vertelde de man me dat dit niet noodzakelijk is (enkel handtekening) maar ik heb bij collega's toch al van die mooie ronde stempels gezien met een wapenschild ofzo in het midden.

Weet iemand hoe je daaraan komt en of die al dan niet belangrijk zijn?


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Eedaflegging voor rechtbank met peuter aanwezig?






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »